Rotationsmotorer
Kategori: Om Wankelmotorn
Rotationsmotorer finns det många olika sorter av, men den som jag tycker är mest interresant är Mazdas Wankelmotor:


Här är en rotationsmotor öppnad på mitten, som man ser så finns det inga kolvar som i vanliga förbränningsmotorer utan det är bara en rotor, den triangulära metallbiten med kuggar på insidan.
Den snurrar direkt runt vevaxeln istället för ovanför den som i kolvmotorer, (se bilden under).
Detta är vad som ger den dess fantastiska egenskaper, en pytteliten rotationsmotor kan få löjligt höda kraftsiffror jämfört med kolvmotorer eftersom att den lätt kan gå upp till extremt höga varvtal och få mycket kraft från små korta rörelser medans en fyrtaktig kolvmotor måste röra sig upp och ner en lång väg och då bara få kraft från varannat slag.
De flesta kolvmotorerna vill inte nå höga varvtal utan vill hålla sig runt 5-7k Rpm medans en rotationsmotor lätt når 9-12 k Rpm, det är alltså 12000 varv varje minut, 200 varv per sekund vilket är helt galet, 600 små explosioner varje sekund som trycker runt rotorn. Tänker man så så är det lätt att förstå hur en sån här motor kan vara så väldigt kraftfull.